tiistai 16. tammikuuta 2018

Enemmän intoa kuin älyä johtaminen - tie menestykseen


Eihän se missään nimessä tarkoita sitä, että on tyhmä jos on enemmän intoa kuin älyä, se tarkoittaa että on motivoitunut.

Viimeiseen kymmeneen vuoteen ei minulla ole ollut "alaisia", muita kuin Minä Itse. Siinä sitä yhden elämän verran haastetta - itsensä johtamisessa meinaan! Osata olla armollinen - kannustava - innostava, josta tulikin mieleen että se on yksinkertaisuudessaan alituista itsensä kanssa keskustelua - hyvässä hengessä.

"Enemmän intoa kuin älyä"

ei ole minun keksimäni slogan, mutta se on mahdottoman hyvä ja siksi se ansaitsee syvällisempää mietiskelyä. Muistan kun eilisen päivän sen itäsuomalaisen tuotepäällikön joka tuon leppoisaan tapaansa lausui. Itse olin tuolloin esimies -neitsyt, saanut juuri "ylennyksen" useamman vuoden haaveilemaani työhön. 
Puun ja kuoren väliin - omien työkaverien esimieheksi - jatkuvaan tavoitteiden. asettamisen-tavoittamisen-saavuttamisen-seuraamisen rullaan, mutta silti se oli juuri SE mitä halusin palavasti! Niissä kuvioissa vierähti reilu 10 vuotta, sitten uudelleen kouluttauduin ja ryhdyin mikro yrittäjäksi.


Johtaminen - tie menestykseen


mainitaan otsikossa ja minä olen vain kertonut pätkän omaa historiaani. Oliko se kovin oleellista? Olihan se, sillä ei minulla ollut mitään esimies taitoja tai korkeaa koulutusta saadessani ylennyksen, toki minulla oli 35 vuotta elämän kokemusta, kaksi teini-ikäistä tytärtä, kauppateknikko tutkinto sekä pelkkä palava halu ja tahtotila. Minä luotin oman esimieheni osaamiseen ja siihen että hän ei jätä minua pulaan, samoin kun luotin ison yrityksen tuomaan parhaaseen mahdolliseen tukeen, mutta ennen kaikkea luotin itseeni ja siihen että suoriutuisin mitä parhaalla tavalla.

Oman pikku haasteensa minulle asetti mies kollega joka oli "poikien kesken" tokaissut "eihän tuosta nyt mitään tule", minuun sen "kuuleminen" valoi sisua ja naisellista näyttämisen halua.
Tämä uskonpuutetta huokuva kommentti kaikui korvissani kaikki nuo vuodet, me sivusimme tuota asiaa hyvässä hengessä viiden vuoden kuluttua, kun minä sain taas ylennyksen.


Miten sosiaalinen media vaikuttaa johtamiseen?
Mitä haasteita luo kaiken oleminen  "laitteissa"?
Johtamisen pako reittejäkö?


Kuten alussa mainitsin, minulla ei ole ollut alaisia kymmeneen vuoteen, joten minun vastaukseni em. kysymyksiin saattaa olla epärealistinen. Minulta saattaa jäädä huomaamatta jotakin mikä on johtamisen kannalta oleellista, kun puhutaan laitteista sekä sosiaalisessa mediasta.

Minä tiedän sen, että kun istuin alaisieni vierellä kuunnellen heitä, tutustuen heihin kaikkiin yksilöinä, päästäen heidät ihoni alle kuitenkaan uuvuttamatta itseäni, pitäen kristallin kirkkaana sen, että minun tehtäväni on kaikin keinoin auttaa heidät yksilöinä menestykseen - tiimimme menestykseen. Vaikka työn paineet olivat toisinaan "puskutraktori" levelillä, Ei meillä aina ollut hymy huulilla, mutta useammin naurettiin kun itkettiin.


"sillo pittää männä ku asjat vaatii, muullo pittää olla matalan"  

Oliko se noin yksinkertaista?  
No ei tietenkään, siihen kuului myös muita face to face tapaamisia, kahvi pausseja, lounastaukoja,  tuloskeskusteluja, kehityskeskusteluja tiimi-iltoja, talon liikunta päiviä, talon palkintomatkoja ulkomaille jne.... 


-yhteenkuuluvuuden tunne-
-positiivinen johtaminen-
-tavoite hakuisuus-
-työhyvinvointi-
-ME fiilis-

Näihin sanoihin on hyvä päättää tällä kertaa



Me ollaan ne,
jotka ei tuu koskaan poistuun täältä.
Me ollaan ne
jotka laittaa hallit pitään ääntä.
ollaan muutettu nää geimit
vuosii tunnettu tää feimi
Me ollaan ne
on takinaa millä leipoo
meil on mitä teillä ei oo
Me ollaan ne
-Cheek-Me ollaan ne part 2-

-palaillaan-

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti